هوش مصنوعی Artificial intelligence تکنولوژی است که قادر است با دریافت اطلاعات کافی تصمیم های هوشمندانه ای بگیرد.
هوش مصنوعی یکی از شاخه های علم کامپیوتر است که مانند هوش انسان بر روی کامپیوترها عمل می کند. در سال 1943 دو پژوهشگر به نام های McCulloch و Pitts فعالیت هوش مصنوعی را شروع کردند.
پیش بینی شده است که تا سال 2025 مبلغی نزدیک 60 میلیارد دلار توسط برند ها بر روی هوش مصنوعی هزینه خواهد شد. با توسعه پیدا کردن تگنولوژِی در کسب و کار مفهوم بازاریابی دیجیتال نقش پررنگ تری به خود گرفته است. امروزه سئو به پر کردن صفحات وب با کلمات کلیدی محدود نمیشود بلکه الگوریتمهای هوشمند موتورهای جستجو از صاحبان وب سایتها خلاقیت و نوآوریهای منحصر به فرد میخواهند. و این نشان دهنده ارتباط سئو با بازاریابی محتوا است.
انواع هوش مصنوعی
• هوش مصنوعی محدود (Artificial Narrow Intelligence)
• هوش مصنوعی عمومی (Artificial General Intelligence)
• سوپر هوش مصنوعی (Artificial Superintelligence)
هوش مصنوعی در سئو سایت
همانطور که بیان کردیم هوش مصنوعی و کاربرد آن در سئو یکی از پدیدههای نوظهور است که قدمت آن در حدود 5 سال یا کمی بیشتر میباشد. تعیین مرزهای واقعی گستردگی هوش مصنوعی به دلیل تمام شایعاتی که در این باره وجود دارد بسیار سخت است. می دانیم که هم اکنون ربات ها قادرند برخی اعمال انسان را تقلید کنند. اما چیزی که برای ما در این مقاله اهمیت دارد توسعه هوش مصنوعی در بازاریابی موتورهای جستجوSEM است.
گوگل می تواند از الگوریتم یادگیری ماشینی برای فهمیدن مقاصد اصلی کاربران از کلمات جستجو شده، استفاده کند. یکی از قدیمی ترین الگوریتم های گوگل که به شناسایی سایت های معتبر و حرفه ای می پردازد Hilltop Algorithm است. مهمترین تاثیر هوش مصنوعی در سئو، ایجاد درک ماشین از رفتار انسانی است که دارای بارزترین تاثیرات روی رتبه بندیها و معیارهای بررسی سایت است.
تاثیر هوش مصنوعی در سئو: درک ماشین از رفتار انسانی
امروزه افزایش رتبه سئو، با توجه به افزایش کلمات کلیدی و یا روشهایی که جز روشهای سیاه و متقلبانه هستند، انجام نمیگیرد. الگوریتمهای هوش مصنوعی در سئو، خزندهها و رباتهای موتور جستجو با الگو برداری از رفتار کاربران در مقابل سایتها عمل میکنند و به معنی این است که برای بهبود وضعیت سایت باید بتوان نظر مخاطب را جلب کرد و با ایجاد دسترسی راحت، مطالب کاربردی، زیبایی سایت، افزایش سرعت و بهبود تجربه کاربری ، جایگاه سایت را در میان رقبا بالا ارتقا داد.
تاثیر هوش مصنوعی در سئو : پردازش تصاویر
یکی دیگر از زمینههای تاثیر هوش مصنوعی در سئو، قابلیت پردازش تصویر است. امروزه تصاویر علاوه بر نقشی که در بهبود رتبه سایت دارند، به وسیله موتورهای جستجو تحلیل محتوایی هم میشوند. به این صورت که گوگل با استفاده از الگوریتمهای پردازش تصویر توانایی خواندن محتوای تصاویر را به دست آورده است. البته باید گفت که در حال حاضر این موضوع برای کلمات انگلیسی ایجاد شده است و دیر یا زود برای متنهای فارسی نیز قابل استفاده خواهد بود. پس متن درون تصاویر را با دقت و وسواس خاصی باید بنویسد.
در پایان
سئو و هوش مصنوعی امروز بصورت طبیعی با هم در ارتباط می باشند اما یک بازاریاب محتوا نیازی به یادگیری الگوریتم های پیچیده هوش مصنوعی ندارد. هرچند که درک فرایند هوش مصنوعی به افزایش بهره وری محتوای تولید شده توسط او کمک خواهد کرد.